Skip to main content

DM i lækker lyd!?

15 år 9 måneder siden #1 af yamahapusher
DM i lækker lyd!? blev oprettet af yamahapusher
Sig nærmer endnu en fed Offroad/Enduro sæson i Danmarks mest mudrede Offroadkultur! Vi vil i den forbindelse forsøge at vise vejen hvad angår acceptabel lyddæmpning! En nødvendig investering i vores egne fremtidige muligheder for afholdelse af diverse arrangementer, og ikke mindst et signal til lodsejere og andet godtfolk! I første ombæring drejer disse tiltag sig primært om at gøre Endurosporten "bæredygtig" i forhold til det omgivende miljø. Vi påtænker at investere i støjmålingsapparat snarest, og ved først kommende lejlighed afprøve målemetoder, så vi kan danne os et indtryk af hvor hvor et realistisk støjniveau befinder sig! Niveauet vil sikkert ligge i nærheden af en fabriksendurodæmpning +-? - så ingen grund til panik - vi bestemmer selv suverænt hvor mange DB der skal være maxgrænsen! Hvis jeg når at investere i målegrej, vil der kunne blive mulighed for at få målt sin racer ved de nærmest kommende offroadtræf. Så vi kan være afklarede, og have tid eventuele modifikationer, inden det første Enduroløb i år. En væsentlig grund til måleriet er også at vi jo opererer med crossklasser i flere af enduroløbene, og derfor er nødt til at have styr på både DB og muligheder for forskellige typer lyddæmpning. Der kommer I, kære rødder, så på banen: Alt hvad I har af erfaring med dæmpning af 2 og 4 takts maskiner vil vi gerne have i spil her på tråden, så vi kan få genereret en vidensbank til alles bedste! - har nogen erfaring med fabriksproducerede dæmpere - indsatser til originale/uoriginale dæmpere - hjemmelavet tingeltangel - en der kender en, der kan lave sådan noget, til billige penge, osv. osv.... Vi, fra bestyrelsen, og diverse arrangører, håber på jeres opbakning omkring dette uundgåelige tiltag, og hvis nogen læser alt dette, som noget topstyret, overformynderisk, politiagtigt noget, så frygt ikke - det hele udspringer af go, og velhængt, offroadånd, og ingen vil blive ladt i stikken :) Med ønsker om mange problemfrie offroad/endurostunder fremover..... Håkon

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

15 år 9 måneder siden #2 af yamahapusher
Besvaret af yamahapusher på emne DM i lækker lyd!?
Sig nærmer endnu en fed Offroad/Enduro sæson i Danmarks mest mudrede Offroadkultur!

Vi vil i den forbindelse forsøge at vise vejen hvad angår acceptabel lyddæmpning!

En nødvendig investering i vores egne fremtidige muligheder for afholdelse af diverse arrangementer, og ikke mindst et signal til lodsejere og andet godtfolk!

I første ombæring drejer disse tiltag sig primært om at gøre Endurosporten `bæredygtig` i forhold til det omgivende miljø.

Vi påtænker at investere i støjmålingsapparat snarest, og ved først kommende lejlighed afprøve målemetoder, så vi kan danne os et indtryk af hvor hvor et realistisk støjniveau befinder sig!
Niveauet vil sikkert ligge i nærheden af en fabriksendurodæmpning +-?
- så ingen grund til panik - vi bestemmer selv suverænt hvor mange DB der skal være maxgrænsen!

Hvis jeg når at investere i målegrej, vil der kunne blive mulighed for at få målt sin racer ved de nærmest kommende offroadtræf. Så vi kan være afklarede, og have tid eventuele modifikationer, inden det første Enduroløb i år.

En væsentlig grund til måleriet er også at vi jo opererer med crossklasser i flere af enduroløbene, og derfor er nødt til at have styr på både DB og muligheder for forskellige typer lyddæmpning.

Der kommer I, kære rødder, så på banen:

Alt hvad I har af erfaring med dæmpning af 2 og 4 takts maskiner vil vi gerne have i spil her på tråden, så vi kan få genereret en vidensbank til alles bedste!

- har nogen erfaring med fabriksproducerede dæmpere - indsatser til originale/uoriginale dæmpere - hjemmelavet tingeltangel - en der kender en, der kan lave sådan noget, til billige penge, osv. osv....

Vi, fra bestyrelsen, og diverse arrangører, håber på jeres opbakning omkring dette uundgåelige tiltag, og hvis nogen læser alt dette, som noget topstyret, overformynderisk, politiagtigt noget, så frygt ikke -
det hele udspringer af go, og velhængt, offroadånd, og ingen vil blive ladt i stikken :)

Med ønsker om mange problemfrie offroad/endurostunder fremover.....

Håkon

15 år 9 måneder siden #3 af yamahapusher
Har lige snakket med ES Teknik i Holsted. For en 100,-kr seddel producerer han "konus" indsatser til bl.a. crosslyddæmpere. Han skal bare have diameter på afgangshullet, så kører det. Indsatsen skulle tage toppen af støjen - hvor meget ved vi ikke endnu - Hvem ejer en crosser vi kan prøve den af på? Håkon

15 år 9 måneder siden #4 af MarkGasGas300
Besvaret af MarkGasGas300 på emne DM i lækker lyd!?
Hej Håkon Jeg har en KTM med DAM lyddæmper, der er bare det ved det at den ikke dæmper overhovedet. Johnny har hørt den i Kolding han troede at det var en crosser. Mvh Mark

15 år 9 måneder siden #5 af Firestarter
Besvaret af Firestarter på emne DM i lækker lyd!?
Hej Håkon - Det er jeg med på. Jeg har en YZ400 Yamaha - du har jo selv set den (der er indregistreret) men larmer lidt meget med crossudstødning. Jeg har forsøgt med at lave konus af hønsetråd (ca 12 cm lang) Det virker godt - men jeg er lidt bange for at den bliver for varm - derfor vil jeg gerne prøve en bedre type. Jeg kommer hjem fredag (skal køre ØH-enduro - etape II) så måler jeg crosserudstødningen op - skal jeg sende mål (og penge) direkte til ES teknik ?

• gaffaTT
  • gaffaTT
Besvaret af gaffaTT på emne DM i lækker lyd!?
alloe al den topstyring :] som min far siger det er i orden min mor bestemmer bare hun bestemmer det som han gerne vil ha syntes det ku være fint at få nogle grænser på bare det ikke kommer med et så ingen kan få målt før de holder klar til start men hvis vi ser det hulplade som jes har på sine hondaer og johny på xtz så dæmper det utrolig meget morfar har som en af de få beholdt gnistfanget i sin udstøning det er den mest tavse 525 jeg har hørt (og blevet overhalet af ) syntes det er en super politik og et skridt i den rigtige retning Gaffa

• boddum
  • boddum
Besvaret af boddum på emne DM i lækker lyd!?
hej jeg købte en lyddæmper til min ktm 525 sidste år hos jegstrup cross nu snakker den ikke højere end en honda dax men jeg syntes at den trækker som den plejer den er rimlig fed og jeg tænker den fåes til de fleste crossere og endurocykler hilsen Boddum

15 år 9 måneder siden #8 af yamahapusher
Firestarter: Det kunne være fedt hvis du kontaktede ES og fik monteret en indsats på YZ400, så vi kunne få en pejling på denne 100,-kroners type. Tænk hvis det er nok!? :) Boddum: Lyder som et hit med din "DAX" dæmper fra Jegstrup Cross - kan du lægge et foto ind på tråden, eller måske bare type og pris? Gaffa/Moffe: Lyder som en foræring hvis gnistfang på 525 er nok - er det på en crosspotte eller er det en regulær enduropotte? Offroadudgaver: Hulplade i alle mulige afskygninger, hjemmefikkede røranordninger, mm - i mange tilfælde effektive - nogen gange bør man sikkert dyse om, hvis man ændrer flowet (XR650 er ligeglad:[). Stefan: Vi venter på fotos og info om din supercheckede 2-taktsdæmper!? Mark 300: Så snakker vi vist ikke mere om din DAM potte vel:) Lydbølgerne er sat igang!! -

• Morfar
  • Morfar
Besvaret af Morfar på emne DM i lækker lyd!?
Nemli ja!! Mindre støj - eller fjerne det værste af en - er det bedste vi kan gøre for at sikre mulighed for mange fremtidige løb. Supert initiv fra en gammel pusher! Min 525 fra 06 er med den original monterede enduropotte med gnistfang, som blot består af et stykke (finmasket) hulplade som dækker hele afgangshullet (hmmm - afgangshul... Hva' hedder det egentligt?) Den siger rigtigt meget lidt. Har så også en 520 fra 00, ligeledes med enduropotte, men uden gnistfang. Den siger rigeligt. Næsten som en crosser. Og der er endda lige kommet frisk uld i. Tror også de "ældre" larmede mere, da de også havde flere hypper. Jeg bestiller en konus hos ES Teknik, da jeg gerne vil have den dæmpet. Det "gnistfang" Hondalover har er hjemmesløjd og med meget store huller. Virker forbavsende godt alligevel. Om et gnistfang virker på en crosspotte skal vel prøves. Men der er nu engang direkte hul igennem på en crosspotte, men ikke på en (standardmonteret) enduropotte. Så en enduropotte må vel være det bedste udgangspunkt? Og uden uld i virker ingen af dem..... Dejlig debat at få startet. Glæder mig til at læse diverse opskrifter!! Moffe

• Toftdal
  • Toftdal
Besvaret af Toftdal på emne DM i lækker lyd!?
Hej Her er et link til et firma som har noget som skulle virke, og som flere cross-klubber på Sjælland sælger da de har store støjproblemer derovre. Jeg talte med den danske importør sidste år til mc-messen i Herning, men kan ikke huske hvem det er, men jeg roder lige lidt mere i sagen og vender tilbage. Gad vide om ES-teknik kunne finde på at skele lidt til designet :| Mvh. Torkild

• Toftdal
  • Toftdal

15 år 9 måneder siden #12 af lassemann
Besvaret af lassemann på emne DM i lækker lyd!?
Ej hvor læggert Torkild !! Når ´kanerne har prøvet det, SÅ må det virke:) Nu skal vi så bare ha dem overbevist om at den skal laves i eloxeret orange, så er den solgt.:[ Go ide, tror mere på den, en konus med mindre hul i må da forsørnsen give mindre effekt også ? Opfordring til Classic deltagere så, for ikk formanden skal gå "bankrupsy" så må det vel være obligatorisk at møde MED rustfast "compot" a´la Mads design, har vist en liggende fra ttéren et sted:[ L

• GUEST
15 år 9 måneder siden #13 af
Besvaret af på emne DM i lækker lyd!?
:WoW: Meget har ændret sig siden dengang jeg købte min første Suzi GS 750 med LASER potte (rør). Jeg er helt med på det er for at beskytte sporten mod sure mennesker osv. , og dermed forhåbentlig give sporten bedre muligheder fremover. Men det ærgrer mig fanme, at det er nødvendigt. Enduro i DK, og generne herfra, er trods alt til at overse for den civile befolkning. Men hvilket niveau snakker vi? Min 525 larmer ikke meget, er det sådan et "standardenduro" niveau der satses på? Eller Morfars "eltandbørsteniveau"? Jeg vil godt nok være slemt ked af at skulle køre med sådan en rist:s Lyden er jo en del af den fede fornemmelse. Men hvis alternativet er ingen enduro...... Min potte er iøvrigt en standard enduro potte, der aldrig har fået skiftet uld. Men den larmer ikke, kun en lækker sprød lyd..

15 år 9 måneder siden #14 af yamahapusher
Jeg husker også med fryd lyden fra min 6 cylindrede CBXér, når vi i 80érne, bagstive pillede potten af, og forærede brølet fra 6 i ingenting, til nærmiljøet:Matrix:-for satan det gjorde én høj!! Men hvis vi ønsker fremtidige enduro/offroadoplevelser er vi nødt til at tage et minimum af hensyn til resten af det halvsløje samfund vi er en del af. I enduroregi er det også det mindste vi kan gøre for arrangører og villige lodsejere, så de kan vise sig i den lokale Rema uden at blive "rykket rundt", ikk´? Som nævnt i indlægget vil vi nok læne os op ad standardpottelyd, så "no worries" 7514 - dette er ikke en aflivning af frihedsbegreber, drengerøvslyd og nødvendig provokation af bilmongoler - bare en investering i endnu federe oplevelser fremover - altså for egen vindings skyld :) T

• Morfar
  • Morfar
Torkild indsatsen kan købes hos KS Motor i Vejle. De har også testet den på rullefelt, og der var intet nævneværdigt effekttab..... Mere gas med mindre lyd. Det er sgu da fremtiden :) Moffe

15 år 9 måneder siden #16 af JakobXR???
Besvaret af JakobXR??? på emne DM i lækker lyd!?
www.thedbsnorkel.com/ Det er sådan en her Stefan kørte med i Brande. Den har ikke samme sprøde 2-takts lyd, men pyt med det hvis det giver tilladelse til mere sjov i fremtiden

15 år 9 måneder siden #17 af endurojohnny
Besvaret af endurojohnny på emne DM i lækker lyd!?
Hej rødder, fedt emne :) Jeg kører med sådan en dB-DAWG, som Torkild omtaler, i rumpen på min Acropowic på 525'eren. Den kan ikke mærkes, den får blot en lidt pludrende lyd i tomgang. Skulle dæmpe op til 10 dB :? På afstand siger den ikke en skid, siges der Jeg har en ekstra, helt ny, som kan købes for 500 kr, det er kostpris med fragt fra England. Hold emnet kørende, det kan åbne muligheder og holde os kørende

• Toftdal
  • Toftdal
www.motopro.dk/ er importør af DB-DAWG og sælges i hele landet hos det forhandlernet, som kan findes på hjemmesiden, til en plovmand. Jeg tror lige jeg vil tage en snak med Moto-pro om de kunne være interesserede i en test på rullefelt, for at finde ud af om det lige så godt som det lyder til, for så tror jeg da nok lige de kan sælge nogle stykker det næste års tid. Jeg er af den holdning at man ikke kan justere en 4-takter ordentligt uden et rullefelt, og jeg har da også fået rullet alle mine cykler hos Finn Villadsen, DK's ultimative KTM og rullefelts guru. Larm er ikke = effekt, han har før oplevet at en lille DB-killer gav bedre end helt åben tun-potte på cross og motard cykler sååå deeeet, er jo bare vand på vores mølle. Jeg har tre forskellige originale DB-killere til den Akrapovic som sidder på min 525'er og den er trimmet helt perfekt hos Finn med den ene i og larmer ikke voldsomt, men er da heller ikke musestille, svarer nok til ca. standard. Den rist som sidder i Moffi's potte er standard i US-modellerne fra KTM.

• Toftdal
  • Toftdal
Til dem som skal med på Hyggemand hos "little" John i morgen, god tur, og kig (og lyt) lige nærmere på de to cykler som Esben fra Ténéré Klubben har med, tror det er en DRZ 400 og en XR 650, det ligner føromtalte DB-DRAWG's der sidder i røven på deres potter. Hvis i skulle have tid til at nørde lidt i det så prøv at montere dem på en anden cykel hvis diameteren passer og hør om det er effetktivt. Mvh. Torkild

15 år 9 måneder siden #20 af yamahapusher
Så er klubben blevet ejer af et lækkert måleværktøj, som forhåbentligt kan kvalificere vores nystartede mission, og give vores argumenter extra tyngde hvis lydbølgerne går rigeligt højt! Lad os lave nogle målinger af et bredt udsnit af vores maskinpark, og lad os ud fra det, i fællesskab, finde en øvre støjgrænse, vi kan leve med. Derefter kan vi i Enduroregi melde klart ud allerede i løbsindbydelserne/tillægsreglerne, så hverken endurokørere, eller crosskørere risikerer at møde op med mangelfuld dæmpning, og deraf følgende køreforbud. Vi kommunikerer med DMCU og andre om målemetoder og generel støjpolitik, men hvis nogen af jer har erfaring fra crossklubber o. lign., med støjmåling, så tøv ej - del ud af jeres viden så vi kan blive klædt på inden sæsonen er over os

• gaffaTT
  • gaffaTT
Besvaret af gaffaTT på emne DM i lækker lyd!?
skal være ærlig at jeg som andre store drenge syntes at grov lyd er fedt men hvis mindre lyd giver os mere kørsel skulle vi måske alle gribe i egen barm :wall: og gå totalt i den anden grøft og gå efter mindst mulig lyd og mest mulig sniger håber at møde den måler til nogen af de små ture der ligger i nær fremtid sammen med div tiltag til støjdæmpning personligt er jeg mest til hjemmesløjd :Matrix: gaffa i dæmpningsmode

15 år 9 måneder siden #22 af EsbenXR650R
Besvaret af EsbenXR650R på emne DM i lækker lyd!?
Lige præcis.. Det er sådan et sæt DB-DRAWG's som jeg har sæt i vores cykler.. allerede på en lielle hygge tur sidste uge fik jeg at vide af damen at hun i hvert fald aldrig igen ville køre bagved mig... Så det måtte jeg jo gøre nogt ved hvis det var så slemt... også selv en den dybe buldren fra en stor enstamper jo efter min mening er den smukkeske lyd i verden..! :-) Men nu er de i hvert fald blevet dæmpet og det tager en del af lyden.. primært de dybe brag og buldren som sådan en enstamper laver.. men vi kan jo lege lidt med at pille den ud til Hyggeman... ellers er min plan at få cyklen rullet igen, både med og uden dæmper i. så kan vi også få testet om hvor meget de betyder på ydelsen.

• GUEST
15 år 9 måneder siden #23 af
Jeg fik startet men Elefant op igår, for første gang siden jeg splittede den ad. Den har fået en oval Sebring potte, DB-killer pillet ud:Matrix: Den tager førstepladsen i drengerøvstesten:[ Jeg er åbenbart kun en lille dreng hvad det angår - jeg synes den lyder TOTALT fedt, og rå, og sprød....

15 år 9 måneder siden #24 af Hondalover
Besvaret af Hondalover på emne DM i lækker lyd!?
Sidst jeg havde fløjte i 650-eren vred den sig i bagstellet af ærgelse. Det gør jeg ikke igen, men jeg lover til gengæld at jeg ikke melder mig til et enduroløb med larmepotte på:] LOUD PIPES SAVES LIVES Grus&Blod

15 år 9 måneder siden #25 af yamahapusher
Selvom jeg selv har søsat denne begrænsningslydbølge, og faktisk håber på forståelse og opbakning, ene og alene for maximering af køreoplevelser fremover, så glæder det mig selvfølgelig voldsomt at nogle af jer slår jer i tøjret - argumenterer for sammenhængen mellem fed enstamperbuldren, overfed 2cylinderbrølen og ståpels over hele kroppen. Tænder dog ikke så meget på sindsygt sure lodsejere mere - har ikke behov for konfrontationen og de spildte diskussioner! Bliver også "traurig" når slidsomme arrangører får skideballe og sidste mand på fællesturene skal køre for sit liv! Mange af disse negative situationer kunne minimeres hvis lyden var snigeragtig! Synes til gengæld at traffikken på offentlige veje altid trænger til noget oval Laserpotte! Kan kun sige :"hver ting til sin tid"!! - og siger det lige igen - jeg går først og fremmest efter at redde endurolegepladserne inden vi selv, og kommende crossklasser får dem permanent lukket. Eksempelvis kan motardkørerne næsten ikke få lov at køre nogen steder, selvom de har dæmpet sig helt ned til elpiskerniveau - bare fordi de ventede til det var forsent!!

• Morfar
  • Morfar
He-he, så kom Kresten Poulsgård og Mogens Kamre sgu på talerstolen :s Og nemli ja - på gaden bidrager larmen til at vække søvnige medtrafikanter og gamle tanter på fortovet. Det må så være fløjtens skyld Hondalover kører så meget sidelæns. Troede ellers det var noget med for meget gas i sving og uhelbredelig Romlund Overload virus i systemet.... Anyways: Har kørt en del bag Hondalovers ufløjtede XR650R (og tygget sten....) og her på Hyggeman så Esbens tilsvarende med Akrapovic "hul-lige-igennem-ting" med DB-DRAWG. Og ja - Esben har ret - den virker fremragende. Moffe

15 år 9 måneder siden #27 af EsbenXR650R
Besvaret af EsbenXR650R på emne DM i lækker lyd!?
"stille som en ninja!" :)

• GUEST
15 år 9 måneder siden #28 af
Mit "slåen i tøjret" skal på ingen måde tolkes som kritik af jer der gør en masse for, at vi kan blive ved med at dyrke den fedeste sportsgren af alle! Tværtimod. Det er bare ekstremt kedeligt at alt spændende, anderledes, mystisk, underligt og uforståeligt skal gennem den danske kødhakker, og med djævlens vold og magt laves til leverpostej:| Jeg må rette ind til højre som alle andre, men det ærgrer!!! Og giver endnu mere lyst til "stritten":Matrix:

• klaus
  • klaus
Besvaret af klaus på emne DM i lækker lyd!?
Helt enig Jesper. Der var engang en klog mand som sagde til mig: If you can`t beat them, join them.

Tid til at oprette siden: 1.156 sekunder
Leveret af Kunena Forum